søndag 5. februar 2012

Dovrefjell

Det ble en liten tur etter moskus i helga, men moskusen hadde nok snødd ned. Jeg så i alle fall ingen. Men det ble en fin tur likevel, man bruker å si det. 15-20 cm nysnø, vindstille, et hint av tåke og tynt skydekke gav veldig flatt lys, vanskelig å se noe som helst i snøen. Jeg klarte ikke å se om det som var foran meg i snøen gikk opp eller ned. Det var faktisk en utfordring å holde seg på Snøheimveien, der brøytestikkene manglet! Men innimellom klarnet det litt opp, hvite fjell tegnet seg svakt mot himmelen.


 Ser herlig og urørt ut... Heldigvis ryddes det opp i dette skytefeltet, alt skal tilbakestilles til naturen.


Det er vel ikke mange dagene i året snøen får ligge på greinene til fjellbjørka.


Her har det klarnet litt opp, plutselig ser jeg noen av fjelltoppene lengre inn i nasjonalparken dukke opp. Dette panoramaet er satt sammen av mange bilder, tenkte kanskje det kunne bli litt stilig. Lengst til høyre sees Snøhetta, og til venstre for den ligger Svånåtind. Kun de delene av disse toppene som ikke er dekt av snø er synlig, resten går i ett med himmelen. Like nedenfor Snøhetta sees ei lita hytte.

Det ble bare landskapsbilder denne turen, får satse på moskus neste gang. Da går jeg nok opp fra Kongsvold, fikk høre at det var mest moskus der på vinteren...