lørdag 23. oktober 2010

Fjellvåk fra arkivet

Det har vært lite blogging her i det siste, det merkes at dagene er kortere og lyset er borte når arbeidsdagen er over. Det blir ingen kveldsturer som på sommeren. Jeg håper på stjerneklare netter og nordlys, men det er langt mellom disse også. Dagen i dag skulle egentlig brukes i kamoteltet foran småfugl-foringa, men tunge skyer og sludd satte en stopper for det. Det ble heller en tur innom arkivet, og denne gangen stoppa jeg ved fjellvåkene jeg fikk fotografere i sommer. Har tidligere blogga om dette møtet, men la ikke ut så mange bilder. Så jeg deler litt flere her, som et slags sommerminne. Du kan lese det forrige innlegget her: Fjellvåk


Fjellvåken er en relativt stor fugl, med vingespenn på 120-150 cm. Den forveksles gjerne med musvåken, men et sikkert kjennetegn er den mørke flekken på vingeknokene og en hvit stjert med et bredt svart endebånd. De fjærkledte føttene er også noe den er alene om blant våkene. Fjellvåken er dessuten mest vanlig her i Norge, musvåken hekker bare i det østlige Sør-Norge og i Agder.



Her sitter den minste av årets tre unger på reiret, de to søskenene var ute og testet vingene. Både den og foreldrene brydde seg lite om meg etter en stund, men de holdt nok et vaktsomt øye med meg likevel. Jeg trakk meg raskt unna etter dette bildet. Den er faktisk ikke så lett å oppdage selv om man vet hvor reiret er.



Follow my blog with bloglovin