fredag 30. april 2010

Filosofen...

Mine to siste innlegg her på bloggen har vært uten tekst. Noen ganger synes jeg bildene gjør seg best uten tekst eller tittel. Ingenting om mine tanker rundt dem, eller hvordan de ble til. Den som ser dem skal få se hva han/hun selv vil, uten at mine tanker bak bildet skal lede i noen retning. Men jeg vet det skal noe til for å skape et bilde som får folk til å stoppe opp, tenke over bildet, og huske det i lang tid. Når jeg leser andres blogger, blir det ofte til at jeg leser raskt gjennom teksten, gløtter på bildene, kanskje legger jeg igjen en kommentar hvis jeg føler for det. Jeg tar meg skjelden tid til å virkelig SE på bildene, la stemningen komme til meg og på en måte analysere bildet. Hva er budskapet bak bildet, vil fotografen fotelle eller vise meg noe?

Selv synes jeg det er vanskelig å skape bilder med budskap, virkelig fange seeren i noen minutter, gi noe. Jeg klarer ikke selv å se hva budskapet skal være, det blir liksom bare dokumentasjon. Men det kommer kanskje med tiden! Noen ganger setter jeg meg ned og henter fram bilder fra andre fotografer som har brent seg fast. Lar tiden og tankene fly mens jeg nyter bilde etter bilde. Inspirasjon og fotolyst kommer flommende. Så ser jeg på mine egne bilder, og lurer på om jeg bare skal selge kamera og hele stasen, hehe. Men så kommer jeg på at disse karene har fotografert siden jeg gikk på barneskolen, jeg har holdt på i ett år. Jeg konkurerer ikke med noen andre enn meg selv! Mine beste bilder fra 2010 skal være bedre enn de fra 2009! Da sitter jeg allerede og planlegger neste tur...

Nå skulle jeg selvsagt krydret dette innlegget med vakre bilder med dyp grunn, budskap og mening. Naturvern, mystikk fra fjerne skogsmyrer, skumring og tåke. Være den filosofiske med bilder som åpner en ny verden. Det får bli med drømmen denne gang :) Men et par bilder må jeg nesten legge ut, og jeg skal fortelle hvordan de ble til. Rene fiaskoen egentlig, men tenkte de kunne få den tvilsomme ære av å krydre dette innlegget.


Ørneklo. Kunne vært et forsøk på å gjøre noe annet med ørn som motiv. Men når det eneste som er i fokus på ørna er klørne, og det ikke var hensikten, så er det vel ren fiasko... Jeg har croppa vekk resten av ørna, det ble i alle fall litt bedre...


Bølger og ørneskjelven i en fot, og Arnold ser ut som han kommer fallende fra himmelen. Fallskjerm hadde vært greit, vingene er jo kappa av... Får håpe jeg treffer bedre i 2011!