mandag 25. januar 2010

Min første tur i ørneskjulet

Jeg var så heldig å få være med Bjørn Oddvar og Kjartan på tur i kongeørneskjulet på lørdagen. Dette var første gang jeg var ute for å fotografere ørn, og forventningene var selvsagt store. Jeg har jo sett utallige ørnebilder og hørt mange historier, og nå skulle jeg få prøve meg selv! For min egen del tenkte jeg at dette blir en tur hvor jeg kan lære mye. Lære hvordan ørna oppfører seg, hvordan jeg skal oppføre meg, og kanskje plukke opp noen triks fra de mer erfarne. De er nok mer ute etter de helt spesielle situasjonene, noe nytt innen ørnefoto, og det forstår jeg veldig godt. Jeg er veldig godt fornøyd med å få sett ørna på så nært hold, og samtidig komme ifra det med bilder!


Dagen begynte jo smått humoristisk med at Bjørn Oddvar ramla ut av senga når Kjartan ankom skjulet i 7-tida og vekte oss. Jeg skjønte ikke mye av det som skjedde, jeg hørte bare et rabalder og noen utydelige urmenneskelyder borte fra kompisen på gulvet. Kjartan fikk satt lommelykta på ballen av dunpose og Bjørn Oddvar, og det ble med en gang det jeg kaller en "god morgen". Dette måtte jo bare bli en fin dag!

 
Etterhvert fikk vi rigga oss til og trykt litt mat ned i magen mens vi venta på ørn og lys. Kongeørna kom lenge før lyset for min del, så mens Kjartan satt og fyrte av på D3s'en sin, satt Bjørn Oddvar og uttrykte missunnelse på sin måte. Men som det gjerne gjør, kom da lyset som skal til for å ta bilder på ISO 800 også, og med det kom ei havørn innom. En liten fight ble det også, kongeørna gav seg fort og overlot åte til den sterkere havørna.


Resten av dagen gikk veldig rolig for seg, de to mer erfarne karene la seg til å sove, og snart lød det taktfast fra begge to. Har hørt om at noen plystrer på måren, mulig det hjelper å snorke på ørna? Kongeørna kom i alle fall tilbake en snartur, før alt ble stille igjen. Alt i alt en morsom tur, man kan jo ikke forvente 5 ørner og masse slagsmål hver gang.

Takk for en fin tur, jeg kommer gjerne tilbake!