mandag 8. juli 2013

Boltitjegerne på Båtsfjordfjellet

Kjartan har lagt ut mange flotte bilder av boltit fra Båtsfjordfjellet. Jeg var ikke så ivrig på å ta bilder av selve boltiten, jeg fokuserte mer på boltitfotografene. Midnattsola hang lavt over horisonten, og havtåka som trakk langt opp i fjellet gav en trolsk stemmning der de to boltitjegerne lette etter den lille fjellfuglen. Innimellom så vi den et lite øyeblikk før den fløy avgårde, så hørte vi bare at den plystret der ute i tåka en eller annen plass.


Kjartan på Båtsfjordfjellet, ute og leter etter boltit. Han ser ikke helt fornøyd ut, men han smilte og sa han hadde "trua"!


Bjørn Oddvar har nok også "trua", der han labber avgårde i lyng og mose.





Til slutt ble det da bilder av boltit på de to jegerne, men helt fornøyd var de nok ikke. Det ble overnatting på fjellet, og ny runde morgenen etterpå. Men da regnet det og blåste, ikke noe forhold for foto av fotografer, så jeg fikk meg noen timer ekstra søvn. Finnes vel ikke en fuglefotograf som forstår den prioriteringa :)

 

Om jeg ikke tok bilder av boltiten selv? Joda, det ble da et slags bilde av den også, selv om de to andre fikk de gode bildene. Boltiten fløy avgårde fra boltitfotografene og landet like foran meg, da kunne jeg ikke la være å knipse. Nå vet jeg i alle fall hvordan boltiten ser ut!