mandag 6. mai 2013

Vårtur i skogen

Tenkte jeg måtte ta en tur ut her om dagen, måtte se hvordan det står til der ute i skogen. Snøen er stort sett forsvunnet, men alt grønt ligger enda og hviler etter vinteren. Landskapet er liksom ikke så fotogent og pent før det blir grønt igjen. Men jeg måtte likevel ut for å se om det gikk an å få til noen bilder. Eller bare gå en tur, kjenne litt på våren. Et par traner stikker lydløst av idet jeg kommer ut på myra. Egget deres ligger ute på ei tue i en stor dam ser jeg. Fjellvåken skriker på andre siden av vannet. Det er liv her ute! Herlig! Bare isen snart går på vannene så kommer det vel enda flere fugler.

Fra en skrent over et vann får jeg god oversikt. Nede på isen ser jeg flere stjerneformede sprekker. Lurer på hva det kommer av? Noen av dem er ganske store også.


Hørte en kar fortelle i vinter at han hadde sett hull i isen her oppe i vinter. Dagen etter var hullet snødd igjen. Isen kan tydeligvis være skummel selv om det har vært 5-20 minus flere måneder i strekk.


Nærbilde av stjerneformet sprekk i isen. Jeg står ganske langt unna, sporene ved siden av er vel gamle skispor vil jeg tro. Rundt omkring på vannet var det flere slike, men dette var den største. Jeg har flere teorier om hvordan de dannes:

  1. Isfiske. Fisken her oppe er ganske tykk... Her har hølondingene (person fra Hølonda) fått stor fisk, større enn hullet de har boret. Fisken må jo opp, så de har tatt i, og dradd fisken opp gjennom isen så den sprakk.
  2. Sprekkene kommer etter alle som har gått gjennom isen i vinter. Det er vanlig med en 15-20 slike uhell her i året.
  3. Meteorregn. Ikke uvanlig at Hølonda pepres med meteorer, det vises godt på isen her.
  4. Organisk materiale ligger nede i vannet og råtner, gassen stiger opp og presser på isen til den gir etter og sprekker.
Hva tror du?